Som ellers i livet, er det også i barnehagen flest hverdager, og ofte er det barnas opplever i hverdagen som setter de dypeste sporene. Vi ønsker å gi barna gode hverdagsopplevelser med hverandre og med omsorgsfulle og engasjerte voksne. Et lite menneske utvikler seg mer i løpet av de sju første årene i sitt liv enn det gjør i resten av livet til sammen, og denne perioden i et menneskes liv har stor verdi i seg selv.
Gjennom ekte opplevelser får barna et godt grunnlag å bygge videre på, i lek og læring. Vi vil gå ut i skogen og legge oss ned for å se på trærne som vaier i vinden, vi vil lukte på blomstene, og kjenne sola varme på ryggen når vi bader i bassenget om sommeren. Vi vil mate fuglene om vinteren og høre at de begynner å synge om våren. Vi vil bli skitne på hendene når vi høster inn potetene vi satte om våren, og vi vil nyte smaken av god mat når vi kommer tilbake fra en våt regnværsdag ute i skogen.
For barna skal det alltid være tilgjengelige og deltakende voksne som trøster og ler, utforsker og undrer seg sammen med dem. Som voksne er vi også bevisste på å møte det enkelte barn der det til enhver tid befinner seg. Å gi alle barna samme mulighet betyr ikke å behandle alle likt! Vi ønsker at klimaet i barnehagen skal være positivt, og at barn og voksne skal behandle hverandre med respekt og åpenhet.
Rytmer og faste rutiner er et viktig stikkord i barnehagens hverdag, og disse skaper forutsigbarhet i barnets tilværelse. Måltider, av- og påkledning og samlingsstund er gode læringssituasjoner for barna, og den gjensidige kontakten som oppstår mellom barn og voksne gir rutinesituasjonene stor verdi. Her kan barna også lære selvstendighet, og gir dem derfor god tid i disse situasjonene slik at de får mulighet til å «klare selv».
I Solvang Barnehage har vi både en fast dagsrytme, ukesrytme og årsrytme. Årsrytmen følger naturens skiftninger i årstidene, og vi markerer de forskjellige høytidene. Ukesrytmen skapes ved at vi har ulike faste aktiviteter hver ukedag, og dagsrytmen er grunnstammen i barnehagehverdagen.
Lek og hverdagsliv
Leken er en viktig del av barnas liv.Barn leker fordi de har lyst, og leken trenger ingen begrunnelser. Samtidig er lek viktig for barn på mange måter. Leken haret stort læringspotensial som en tilstedeværende og oppmerksom voksen kan hjelpe barnet å utnytte. Og ikke minst er lek viktig for barns trivsel og velvære, for det psykososiale miljøet i barnehagen. Vi mener derfor at det er viktig å gi mye tid og rom for barnets frie lek.
Lek handler også om opplevelse av tilhørighet, samhold, fellesskap og relasjoner, og om det å få være et betydningsfullt menneske i møte med andre.
I den frie leken kan barnet bearbeide ulike opplevelser og inntrykk, utforske og eksperimentere. Leken er en arena for utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.
For at alle barn skal få delta i lekens verden, er de voksnes rolle viktig på mange måter. Det er vi voksne som har ansvar for å etablere et godt lekeklima i barnehagen. Like viktig som å få leke, er det å få være med og leke, og vi vil ha ansatte i vår barnehage som deltar i barnas lek på en støttende og utforskende måte. Vi kan fungere som bindeledd og bro mellom barn i og utenfor lek, og vi må jobbe aktivt og bevisst for at alle barna skal få delta i lek sammen med andre.
Vi legger stor vekt på å være mye ute i barnehagen. Regntøy og gummistøvler trengs fra første dag, for hva er vel bedre enn å lage skikkelige sølekaker i sandkassa selv om man bare så vidt har begynt å gå?! Etter lange turer og utedager, er det også veldig godt å komme inn i barnehagen igjen. Lego, tegning, puslespill, utkledning, sang, musikk og forming sammen med gode venner - da er livet godt!
Lek og læring er på mange måter nært knyttet til hverandre. Og vi mener at nettopp leken og de ekte opplevelsene også bør få være de viktigste læringsarenaene for barna i barnehagen. Vi vil stimulere og anerkjenne barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær, og introdusere barna for nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling.